Figi.

Czekam na nie cały rok.

Czekanie jest tym bardziej uciążliwe, że nigdy nie pamiętam, kiedy jest na nie sezon. Tak więc już w czerwcu chodzę po wszystkich Lidlach i Biedronkach i szukam, szukam. Nie ma. Złoszczę się – nie no, już przecież powinny być! Chyba…

Potem przychodzi lipiec i myślę sobie – może jednak nie na początku, tylko na końcu wakacji! Tak, na pewno. Sezon na figi jest w sierpniu!

Nie jest.

A potem, gdy już opadnę z sił, gdy zemrze cała nadzieja, przychodzi jesień i myślę sobie – no, to przegapiłam. Był jeden tydzień pewnie tych fig, a ja wzięłam i przegapiłam. Idę kupić dynię z tej rozpaczy.

A tam: figi.

Potem jest radość, jesiennie gotowanie z figami, a za rok znów nie pamiętam, kiedy sezon na figi i chodzę, i smęcę, i szukam…

Trzeba zatem kupić figi i coś z nimi zrobić. Figi są wspaniałe, świetnie pasują do mięsa, deserów, ale przede wszystkim: do sera. Dowolny ser rzucony na kanapkę, przykryty figą i lekko podpieczony sprawia, że chce się żyć.

Kanapkę potrafi zrobić każdy – kroi się chleb, coś tam się na niego rzuca i jedziemy. A jednak można z tego zrobić sztukę i zachwycić się zwykłą kanapką. Ja się kanapkami często zachwycam – albowiem tak, istnieją rzeczy, którymi nawet ja się zachwycam – i polecam takie zachwycanie się. Widzę czasem, jak moja kochana Mama smaruje biały chleb centymetrową warstwą masła, na to leci szyna, i już, kanapka gotowa, smacznego. Nie u mnie w domu, o nie. U mnie w ogóle ciężko jest zjeść normalną kanapkę. I dobrze, bo normalne są nudne, a wcale nie trzeba dużo, żeby zrobić kanapkę nienormalną, to znaczy dobrą.

Tutaj wrzucamy zwykłe składniki (hasztag snobizm, figi i kozi ser), a tajemnica tkwi w balsamico, który wydobywa słodycz z fig i ma piękną konsystencję świeżej żywicy. Ocet balsamiczny wystarczy pogotować przez 3 minuty z łyżeczką miodu, od czasu do czasu mieszając, aż powstanie gęsty syrop. Podgrzewamy kanapki, polewamy sosem, no to palce lizać…

Dlatego: przepis.

 

Kanapka z figą i kozim serem

Składniki:

  • roladka koziego sera
  • figa
  • pestki słonecznika i dyni
  • rukola
  • dobra bułka lub chleb
  • sos balsamico (2 łyżki octu balsamicznego i łyżeczka płynnego miodu)

Przygotowanie:

Kroimy chleb lub bułkę na kawałki, wykładamy pokruszoną roladkę kozią, przykrywamy plasterkiem surowej figi. Wrzucamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 4 minuty, podgrzewamy w mikrofalówce lub na patelni, tak by ser zaczął się rozpuszczać. W tym czasie przygotowujemy sos, gotując ocet i miód przez 3 minuty, aż zgęstnieje. Na kanapki kładziemy po listku rukoli, polewamy sosem i posypujemy pestkami dyni i słonecznika.

figi1

